Margit Wolf, la ballerina che ispirò il paroliere di De Sica

Dietro la popolare canzone d’amore italiana Tu, solamente tu di Vittorio De Sica c’è una ballerina indimenticabile, Margit Wolf. E una storia scandalosa ed eroica.
Germaine Shames ha dedicato un romanzo storico alla giovane danzatrice ungherese.
Paroledidanza segnala il libro e anticipa il prossimo adattamento musico-teatrale.

[you can find below the article in English].

You fascinating You_cover

Nel 1928, all’età di diciassette anni, Margit Wolf fece un viaggio in Italia in compagnia di altre tre ballerine del Teatro dell’Opera Ungherese (tra cui la leggendaria Karola Szalai) per fare un’audizione al Teatro alla Scala di Milano. L’audizione non ebbe mai luogo e Margit si ritrovò risucchiata nel teatro musicale, un mondo nel quale conobbe il giovane e focoso maestro napoletano Pasquale Frustaci.

I due giovani talenti si innamorarono, si sposarono e, nel 1936, ebbero un figlio. Quello stesso anno Mussolini iniziò la sua fatale alleanza con Hitler, e due anni dopo bandì dall’Italia tutti gli ebrei stranieri – tra cui Margit.

Rimasto solo in Italia, l’affranto maestro scrisse una canzone d’amore intitolata Tu, solamente tu. La canzone, registrata per la prima volta da Vittorio De Sica nel 1939, balzò in cima alle classifiche e il suo compositore si guadagnò il soprannome di ‘Cole Porter italiano’. La versione tedesca, Du Immer Wieder Du, verrà eseguita da Zarah Leander, la stella del cinema più famosa nel Reich tedesco, mentre la versione inglese, You, Fascinating You, dalla Glenn Miller Army Air Force Band.

Nel 1944, al culmine della peggiore carneficina che il mondo abbia conosciuto, Margit, costretta in un ghetto di Budapest, mise il figlio di sette anni in strada con un cuscino, un ultimo boccone di pane e il certificato di battesimo.

Cinquant’anni dopo il figlio Cesare Frustaci (ora cittadino americano, con una propria famiglia) contribuisce con la Yale University alla videoregistrazione del suo racconto, per inviarlo poi all’autrice Germaine Shames. Raccontava la storia di una ballerina che aveva ispirato una canzone d’amore senza tempo ed era svanita dalla storia senza lasciar traccia.

Il libro You, Fascinating You di Germaine Shames – pubblicato recentemente dalla Pale Fire Press – è stato insignito dalla Historical Novel Society come ‘Scelta dell’Editore’, un onore concesso a pochissimi libri che esemplificano il meglio della narrativa storica.

Sulla scia del successo di You, Fascinating You è in preparazione un adattamento musico-teatrale del libro. Federico Ferrandina – pluripremiato compositore italiano e vincitore di ben due Global Music Awards – è stato incaricato di comporne la traccia. Quando il sipario si alzerà, un’indomabile ballerina avrà finalmente il suo momento di gloria.

Potete ascoltare la canzone dal sito della scrittrice:
http://germainewrites.com/hear-the-song/

TRAILER:

Tu, solamente tu:
The Indomitable Ballerina Who Inspired a Timeless Italian Love Song

Behind the popular Italian love song Tu, solamente tu is an unforgettable woman, ballerina Margit Wolf, and a story both scandalous and heroic.

In 1928 at the age of seventeen, Margit traveled to Italy along with three other ballerinas from the Hungarian State Opera (including the legendary Karola Szalai), having been promised an audition at La Scala. The audition never materialized. Instead, Margit found herself swept up in musical theater, where she met the dashing young Neapolitan maestro, Pasquale Frustaci.

The two young talents fell in love, wed, and in 1936 had a son. That same year, Mussolini began his fatal alliance with Hitler, and two years later banished all foreign Jews from Italy—Margit, among them.

Left alone in Italy, the heartsick maestro wrote a love song called Tu, solamente tu. The song, first recorded by Vittorio de Sica in 1939, catapulted to the top of the Hit Parade and earned its composer the moniker “the Italian Cole Porter.” The German version, Du Immer Wieder Du, would be performed by Zarah Leander, the foremost film star of the German Reich, and its English counterpart, You, Fascinating You, by the Glenn Miller Army Air Force Band.

In 1944 at the height of the worst carnage the world has known, Margit, forced into a Budapest ghetto, put her son, then seven years old, out on the street with a pillow, a last morsel of bread, and the boy’s baptismal certificate.

Fifty years later the son, Cesare Frustaci—by that time an American citizen with a family of his own—contributed a video-taped oral history to Yale University and then sent the tape to author Germaine Shames. It told the story of a ballerina who inspired a timeless love song only to fade from history without a trace.

You, Fascinating You, recently released by Pale Fire Press, has been honored by the Historical Novel Society as “Editor’s Choice”, a designation bestowed on a small number of books exemplifying the best in historical fiction.

Building on the success of the book, a musical theater adaptation of You, Fascinating You is in the works. The award-winning Italian composer, Federico Ferrandina, has been tapped to compose the score. When the curtain goes up, an indomitable ballerina will at last have her moment in the spotlight.


You can hear the Song from the author’s website:
http://germainewrites.com/hear-the-song/

 

 

margitenointe

What the Dance Community Has Been Saying About You, Fascinating You:

“A love story reminiscent of that of my grandparents. I could not put it down.”
Kinga Nijinsky

“Germaine Shames’ beautiful depiction of the life of Margit Wolf and Pasquale Frustaci is told with such vivid and haunting detail, it’s as if the reader is propelled back in time to witness a devastating journey of shattered dreams, juxtaposed with the strength and courage of the human heart. A tragic story, beautifully written.”
Susan Jaffe, “America’s quintessential ballerina”

“Germaine paints a vivid and accurate portrait of the world of ballet in pre and post-war Europe. The epic drama expected on the ballet stage is dwarfed by the tragic real life events of her ballerina heroine, Margit Wolf. Penetrating descriptions of political brutality and the prepossession of romantic love, an ever present theme in classical ballet, make for a page-turning, impelling read.”
Janet Panetta, Ballet Master Tanztheater Pina Bausch

“Shames captures the essence of a ballerina with such expertise in her riveting story. Dancers succeed by creating beauty from effort; this book, too, shows that exquisite art can be made from history’s hardships.”
Elana Altman, soloist dancer, San Francisco Ballet

“Gripping, beautifully constructed, and with tremendous heart.”
Dance Europe

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.